Cu cât afacerea ta e mai complexă, cu atât ai mai mare nevoie să apelezi la ajutorul unor experți calificați pentru parcurgerea unui pas decisiv de eficientizare a productivității cum este implementarea unui sistem ERP.

Logic, de îndată ce decizi că ai nevoie de implementarea unui sistem ERP, apelezi la un consultant care să-ți transpună cerințele într-o specificatie, să-ți facă recomandări și să te ajute în implementarea sistemului ERP potrivit. Consultantul expert trebuie să-ți fie alături pe întreaga durată a procesului ca să-ți explice implicațiile fiecărui demers și să-ți spună care sunt acțiunile pe care trebuie să le întreprinzi. Dacă nu ești un Einstein în ale ERP-ului dublat de un Super-Guru al managementului de criză, îndată ce consultantul părăsește încăperea rămâi cu ochii în tavan, gândindu-te că ai înțeles ce trebui să faci dar n-ai inca idee cum să pui în aplicare sfaturile sau gandindu-te daca esti pregatit sa faci respectivele schimbari. Ce faci mai departe?

Cel mai bine este să cauți un coach specializat în implementarea de sisteme ERP și să-l chemi cât mai degrabă. El te va ajuta să identifici dintre recomandările consultantului, care sunt acțiunile de întreprins mai urgent, care sunt mai imperios necesare și care îți sunt mai accesibile. Ca un antrenor de sport, te va ajuta să-ți alcătuiești programul începând cu mișcări mai simple, prin care ”să-ți faci încălzirea”, apoi te va îndruma spre cele mai complicate și te va ajuta să implici și ceilalți membri ai colectivului, să le delegi responsabilitățile potrivite și să funcționați ca o echipă performantă condusă de un căpitan destoinic.

Iată diferențele inerente muncii de consultant și celei de coach în implementarea ERP:

Interacțiune: ședință sau consfătuire în doi. Consultantul își prezintă soluțiile și recomandările în cadrul unor ședințe de grup (alături de implementator și de ceilalți factori de decizie din organizația ta), în timp ce coach-ul lucrează individual, față în față cu fiecare persoană discutat focusat aspectele ce-i privesc munca.

Scop: eficiența informatică sau eficiența managerială. Consultantul se asigură că sistemul ERP rezultat respectă cerințele comandate și implementarea se face conform normelor. Coach-ul te ajută să asimilezi schimbarea, să generezi modificările, să faci lucrurile să meargă bine pe tot fluxul de producție și să-ți pregătești angajații să funcționeze optim în cadrul noului sistem.

Focus pe probleme sau focus pe atuuri. Consultantul are grijă să nu survină probleme cu sistemul, iar dacă apar, să le corecteze cât mai rapid. Coach-ul va identifica mai întâi punctele tale forte, pe cele ale organizației și ale persoanelor-cheie și apoi le va dezvolta, ajutându-te să le valorifici cât mai mult pentru a vă îndeplini eficient obiectivele.

Unul rezolvă probleme de proiect și altul rezolvă probleme de perspectivă. Ai angajat consultantul ca să rezolve problemele de implementare a sistemului ERP, iar acesta este scopul său major pe durata proiectului. Coach-ul te ajută pe tine să rezolvi problemele de asimilare a schimbării, să iei deciziile manageriale necesare și să aliniezi organizația pe noul flux de ERP. Rolul consultantului se rezumă la sistem, în timp ce rolul coach-ului este de a face compania și sistemul să funcționeze ca un tot unitar, cu focus pe oamenii care vor utiliza noua tehnologie an de an de acum încolo. Consultantul e problem-solver ”de implementare sistem”, iar coach-ul te ajută pe tine să fii problem-solverul companiei în perioada de tranziție și apoi în noul context de ERP.

Tehnologie și psiho-sociologie. Consultantul se ocupă de aspectele tehnice. Coach-ul se ocupă de implicațiile psihologice și sociologice ale tranziției și implementării noului sistem, ajutându-te pe tine să-ți dezvolți atuurile de leadership, time management, creativitate decizională ș.a. pentru a conduce organizația eficient după implementare.

Neimplicare sau implicare în modificările de atitudine. Implementarea unui sistem ERP aduce schimbări majore în tot fluxul de producție al companiei. Dar nicio tehnologie, oricât de nouă, nu funcționează fără oameni, iar angajații trebuie să fie pregătiți să privească noul sistem ca pe o îmbunătățire majoră a muncii, productivității și calității vieții lor. Noul sistem nu le va da prăjituri gratis angajaților, ci le va solicita să-și schimbe obiceiurile de lucru. Oamenii sunt refractari la schimbare, iar schimbarea e dureroasă, mai ales în organizații. Consultantul nu se implică în această schimbare, pe când rolul fundamental al coach-ului este să te ajute să o conștientizezi până în cele mai mici detalii și să-i îndrumi pe ceilalți să o înțeleagă, s-o accepte și s-o dorească.

Unul îți spune ce trebuie să faci, celălalt te ajută să faci ce trebuie. Consultantul culege informațiile relevante, extrage concluziile și îți spune ce trebuie făcut. Complementar, coach-ul te ajută să faci ceea ce trebuie făcut și să pui în practică recomandările consultantului pentru a opera cât mai eficient sistemul.

Misiuni și termene. Consultantul are un singur termen de predare: cel al sistemului ERP. Odată ce sistemul e gata și funcționează, mandatul lui a luat sfârșit. În schimb, misiunea coach-ului este de a te ajuta să iei decizii care să-și arate efectele la punerea în funcțiune a sistemului și mult timp după aceea.

Informații obiective sau autocunoaștere și dezvoltare. Consultantul îți oferă informații obiective, observații pertinente și recomandări profesioniste. Coach-ul îți oferă posibilitatea de a descoperi în tine însuți calitățile și capacitățile de a fi mai performant, te ajută să te dezvolți pentru a fi un manager mai eficient și un lider mai bun.

Costuri versus valoare. Obiectivele consultantului sunt guvernate de costuri: sa se incadreze cat mai bine in buget. Scopurile coach-ului sunt de a aduce valoare companiei ca întreg și ție ca lider al acesteia.

Raportul față de deciziile tale. Consultantul are nevoie de o implicare limitată din partea ta pentru a-și duce sarcinile la bun sfârșit, în timp ce coach-ul îți maximizează puterea decizională și implicarea pentru a te ajuta să-ți atingi obiectivele; nu doar ale tale ca lider, ci și pe cele ce privesc întreaga organizație.

 

 

Într-o implementare de succes a unui sistem ERP, consultantul și coach-ul trebuie să funcționeze concomitent, fiindcă aria fiecăruia de activitate este esențială pentru bunul mers al lucrurilor. Sunt complementari, precum emisfera stângă și cea dreaptă a creierului: una este partea rațională și sistematică, iar cealaltă creativă și inovatoare prin excelență. Trebuie să dispui de amândouă pentru a nu te lăsa ghidat numai de una, asigurându-ți astfel succesul pe mult mai multe planuri și pe termen mai lung, atât în ce te privește pe tine, cât și întreaga ta organizație și membrii ei.